Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(8)
Forma i typ
Książki
(8)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Publikacje informacyjne
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(8)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(6)
Biblioteka Muzyczna
(2)
Autor
Klimczyk Wojciech (socjolog)
(2)
Banes Sally (1950- )
(1)
Bylicki Maxymilian
(1)
Demowska-Madejska Aleksandra
(1)
Dudziak Małgorzata
(1)
Dziurosz Aleksandra (1981- )
(1)
Grabowski Artur (1967- )
(1)
Ignaczak Jagoda
(1)
Kściuczyk-Jędrusik Joanna
(1)
Majewska Jadwiga (1967- )
(1)
Raszewska Hanna (1982- )
(1)
Rogowski Zbigniew
(1)
Royce Anya Peterson (1940- )
(1)
Rykowski Mikołaj
(1)
Scharwenka Xaver (1850-1924)
(1)
Sternal Małgorzata (ekonomia)
(1)
Szych Hanna
(1)
Łumiński Jacek
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(7)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
1901-2000
(2)
1918-1939
(1)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(8)
Język
polski
(7)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura niemiecka
(1)
Temat
Taniec
(5)
Antropologia społeczna
(1)
Balet polski
(1)
Choreografowie polscy
(1)
Choreolodzy
(1)
Choreologia
(1)
Impresariat
(1)
Kompozytorzy niemieccy
(1)
Muzycy
(1)
Nauczyciele muzyki
(1)
Pianiści niemieccy
(1)
Scharwenka, Xaver (1850-1924)
(1)
Tancerze
(1)
Tancerze polscy
(1)
Wycichowska, Ewa (1949- )
(1)
Temat: czas
1901-2000
(3)
2001-
(3)
1401-1500
(2)
1501-1600
(2)
1601-1700
(2)
1701-1800
(2)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Berlin (Niemcy)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Prusy
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Szamotuły (woj. wielkopolskie)
(1)
Wielkie Księstwo Poznańskie (1815-1848)
(1)
Gatunek
Autobiografia
(1)
Biografia
(1)
Opracowanie
(1)
Podręcznik
(1)
Vademecum
(1)
Wydawnictwo źródłowe
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(5)
Historia
(3)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
8 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zbiór najważniejszych porad w zakresie poruszania się na rynku pracy młodych artystów - muzyków i tancerzy. Podręcznik może być bardzo przydatny zarówno dla artystów dojrzałych lub kończących studia artystyczne lub też młodych ludzi, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z muzyką lub tańcem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M 5058 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Taniec)
Bibliogr. s. 240-250. Indeks.
"Terpsychora w tenisówkach" Sally Banes to pierwsze na rynku polskim tłumaczenie tak ważnej pozycji należącej do kanonu teoretycznych rozważań nad tańcem współczesnym. Książka pojawiła się w Ameryce w 1977 roku (z nowym wstępem w 1987) i dziś stanowi pozycję klasyczną, wielokrotnie wznawianą i tłumaczoną na wiele języków, funkcjonującą jako podręcznik akademicki. Napisana przystępnym językiem ukazuje szerokie tło społeczne i artystyczne, z którego wyrosła i na którym rozkwitła amerykańska awangarda taneczna. Zarazem jednak rozważania te mają charakter uniwersalny, traktują o tańcu jako takim, gdyż dokonania artystów, o których pisze autorka, stanowią źródło inspiracji dla tego, co w tej dziedzinie sztuki dzieje się obecnie. Syntetyczny wstęp opowiada historię postmodernistycznego ruchu a dziesięć portretów najważniejszych postaci tamtej epoki wypełniają wnikliwe opisy i błyskotliwe interpretacje przedstawień oraz zdjęcia. Erudycja autorki pozwala poznać nie tylko taniec ale również sztukę plastyczną, teatralną i, rodzący się w Nowym Jorku lat 60. i 70., performance artystyczny. Obowiązkowa lektura dla każdego zainteresowanego tańcem współczesnym, awangardową sztuką, Nowym Jorkiem, Ameryką.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 331153 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Istnienie grać : portret Ewy Wycichowskiej / Jagoda Ignaczak. - Poznań : Wydawnictwo Miejskie Posnania ; Warszawa : Instytut Muzyki i Tańca, copyright 2018. - 272, [4] strony : fotografie ; 24 cm.
Przekrojowe i wnikliwe podsumowanie artystycznego dorobku ponadprzeciętnie utalentowanej tancerki-primabaleriny, a z czasem przekraczającej kolejne granice i odkrywającej nowe przestrzenie w tańcu współczesnym choreograf, autorki ponad 70 spektakli, realizowanych w Polsce i na świecie. Biografia to także pełna humoru, dygresji i bon motów opowieść „zza kulis”, ukazująca nieznane fakty z życia (scenicznego i całkiem prywatnego) świętującej w tym roku 50-lecie debiutu Profesor.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350325 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: The anthropology of dance, 1977.
Bibliografia na stronach 259-269. Indeks.
Dla studentów teatrologii i historii, religioznawstwa i etnologii, kierunków kulturoznawczych i szeroko pojętej humanistyki.
Jest to pozycja "założycielska" dla nowoczesnego myślenia o tańcu. Będzie stanowić znakomitą całość z inną książką tej samej autorki "Antropologią sztuk performatywnych : artyzm, wirtuozeria i interprtacja w perspektywie międzykulturowej", opublikowaną wcześniej przez Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
W swoich badaniach nad tańcem, prowadzonych z perspektywy antropologicznej, Royce łączy własne doświadczenia, związane z tańcem, z wiedzą etnograficzną i wiedzą o kulturze, co pozwala jej sytuować taniec w obrębie innych sztuk performatywnych.
Podręcznik ten powinien służyć studentom teatrologii i historii, studentom etnologii, zgłębiającym problematykę rytuałów i obrzędów środkowoamerykańskich, studentom kierunków kulturoznawczych i szeroko pojętej humanistyki, a także zespołom praktyków, badającym taniec "w działaniu" (instruktorom, tancerzom, choreografom), specjalistom od terapii tańcem, neurobiologom. Publikacja będzie znakomitym materiałem dydaktycznym ze względu na bogatą warstwę merytoryczną, a także przejrzystość, uporządkowanie, prostotę wykładu. Uzupełni ciągle zbyt skromne polskie (i polskojęzyczne) zbiory prac na temat tańca.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 378682 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Drugie miejsce wydania na podstawie serwisu e-ISBN.
Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
"Bracia Scharwenkowie to pianiści, kompozytorzy i pedagodzy, urodzeni w połowie XIX wieku w Samter, czyli w dzisiejszych Szamotułach. Philipp przyszedł na świat w 1847 roku, a jego młodszy brat Franz Xaver w 1850 roku. Ich matka pochodziła z polskiej rodziny Golischów, zamieszkujących w Ruxmühle (obecnie miejscowość Ruks nieopodal Obornik). W Samter bracia Scharwenkowie spędzili pierwsze lata swego życia, potem przyjeżdżali tu na wakacje, a w późniejszych latach życia wracali do miejsca swego urodzenia, szukając wytchnienia. Młodszy z braci, Xaver Scharwenka, jest przykładem tego, że wielkiemu talentowi musi towarzyszyć ciężka praca. Kiedy uczył się w Berlinie (Akademie der Tonkunst), rodzina Scharwenków borykała się z problemami finansowymi. Dalsza edukacja Xavera była zagrożona. Brakowało mu pieniędzy nawet na to, aby zapłacić za wynajem instrumentu. Scharwenka podjął wtedy dodatkową pracę, udzielał prywatnych lekcji i przygrywał w pijalniach piwa. Zarobił pieniądze na dalsze studia, został uznany za jednego z najlepszych studentów i dzięki temu otrzymał szansę wystąpienia na dorocznym publicznym koncercie Akademii w roku 1867. Wykonał wtedy „Koncert fortepianowy d-moll” Feliksa Mendelssohna. Po tym koncercie otrzymał fortepian od wybitnego berlińskiego producenta tychże instrumentów – Theodora Stöckera.
Xaver Scharwenka miał ogromną umiejętność zjednywania sobie ludzi, ale miał też szczęście spotykać takich, którzy wywierali pozytywny wpływ na jego karierę. Kiedy rodzina Scharwenków przeniosła się w 1865 roku do Berlina, dla Xavera planowano karierę medyczną, on sam jednak zdecydowanie chciał zostać muzykiem. Szczęśliwym trafem w jego życiu było spotkanie z Theodorem Kullakiem – pedagogiem i muzykiem, nauczycielem gry na fortepianie, jednym z trzech założycieli Konserwatorium Sterna. To nowatorskie metody nauczania, które stosował Kullak, istotnie wpłynęły na rozwój talentu i kształtowanie wyobraźni muzycznej obu braci Scharwenków. A samo Konserwatorium Sterna stało się dla nich wzorem, kiedy zakładali własne placówki edukacyjne w Berlinie i Nowym Jorku.
Dla melomanów i znawców twórczości Xavera Scharwenki niewątpliwie sztandarowymi jego utworami są: wirtuozerskie dzieło „Koncert b-moll op. 32” oraz „Polnische Tänze op. 3”, „Triu fis-moll op. 1” na skrzypce, wiolonczele i fortepian oraz „Sonata d-moll op. 2” na skrzypce i fortepian. Te kompozycje sprawiły, że Scharwenka stał się rozpoznawalny jako kompozytor oraz zapewniły mu sukces finansowy. Ich wydania podjęło się słynne, najstarsze na świecie, wydawnictwo muzyczne Breitkopf&Härtel. Od tych kompozycji rozpoczęła się również znajomość, a potem przyjaźń Scharwenki z Franzem Lisztem. Scharwenka poznał też osobiście i cieszył się uznaniem Johannesa Brahmsa." (https://kulturaupodstaw.pl/pamietajcie-o-scharwenkach-monika-romanowska-pietrzak/)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M 5266 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Współfinansowanie: Uniwersytet Jagielloński. Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji.
"Wirus mobilizacji" to próba napisania oryginalnie pojmowanej historii tańca w nowożytnej Europie. Nie jest to historia dzieł choreograficznych, choć i one się w niej pojawiają. Nie jest to historia technik i stylów, choć i im oczywiście poświęcona jest część uwagi. Chodzi o to, by przyjrzeć się siłom, które powołują taniec do istnienia, odpowiedzieć w części na pytanie, dlaczego na danych etapach rozwoju kultury tańczono tak a nie inaczej. Jakie wartości były przy pomocy tańca realizowane, jaki model człowieczeństwa i społeczeństwa próbowano za jego pomocą realizować? Tańcząc, jednostki i społeczności budują konkretną kinetyczną tożsamość, dokonują wyboru pewnych wartości kosztem innych. Taniec, wytwarzając kinetyczną wspólnotę, jest w związku z tym narzędziem światopoglądowego sporu. Książka ukazuje te spory na przestrzeni dziejów, zgodnie z chronologią - od renesansowych dworów przez absolutystyczne pałace po mieszczańskie salony i rewolucyjny gabinety. Wszystko po to, by opowiedzieć o burzliwym kształtowaniu się tanecznej nowoczesności, a więc pokazać korzenie naszej wrażliwości tanecznej - zrozumieć choć w części, dlaczego dziś tańczymy w taki właśnie sposób.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 341479/I (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 505-529. Indeks.
Współfinansowanie: Uniwersytet Jagielloński. Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji.
"Wirus mobilizacji" to próba napisania oryginalnie pojmowanej historii tańca w nowożytnej Europie. Nie jest to historia dzieł choreograficznych, choć i one się w niej pojawiają. Nie jest to historia technik i stylów, choć i im oczywiście poświęcona jest część uwagi. Chodzi o to, by przyjrzeć się siłom, które powołują taniec do istnienia, odpowiedzieć w części na pytanie, dlaczego na danych etapach rozwoju kultury tańczono tak a nie inaczej. Jakie wartości były przy pomocy tańca realizowane, jaki model człowieczeństwa i społeczeństwa próbowano za jego pomocą realizować? Tańcząc, jednostki i społeczności budują konkretną kinetyczną tożsamość, dokonują wyboru pewnych wartości kosztem innych. Taniec, wytwarzając kinetyczną wspólnotę, jest w związku z tym narzędziem światopoglądowego sporu. Książka ukazuje te spory na przestrzeni dziejów, zgodnie z chronologią - od renesansowych dworów przez absolutystyczne pałace po mieszczańskie salony i rewolucyjny gabinety. Wszystko po to, by opowiedzieć o burzliwym kształtowaniu się tanecznej nowoczesności, a więc pokazać korzenie naszej wrażliwości tanecznej - zrozumieć choć w części, dlaczego dziś tańczymy w taki właśnie sposób.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 341479/II (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zawiera także wywiady z choreologami.
Wybrane publikacje i metabibliografia na stronach 22-49 oraz przy niektórych wywiadach. Indeks.
Książka powstała w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Choreologowie i choreolożki oraz krytyczki i krytycy rozpoznawani są poprzez tytuły swoich dzieł. Ich biografie rzadko znają inni. Kuratorzy, menedżerki, producenci, organizatorki stoją zwykle w kulisach. Często nie zauważa się ich pracy - ba, nierzadko na tym właśnie polega jej właściwe wykonanie. Ważne jest, by dostrzec pracę osób wspierających scenę tańca i choreografii, dokumentujących ją, analizujących, popularyzujących i stymulujących jej rozwój. Wysiłek, jaki niepraktycy i niepraktyczki wkładają w zajmowanie się tańcem, niejednokrotnie okazuje się tytaniczny i bywa okupiony poświęceniem porównywalnym z tym, które staje się udziałem artystów i artystek.
Sztuka tańca nie tylko służy wzbogaceniu emocjonalnych przeżyć i intelektualnych doświadczeń widowni, nie tylko stanowi artystyczną wypowiedź twórcy czy twórczyni, lecz jest także obiektem zaawansowanych badań naukowych (zarówno nauk humanistycznych, jak i matematyczno-przyrodniczych i ścisłych) oraz prac analityczno-krytycznych. Taniec i choreografię często postrzega się jako błahostkę, podczas gdy jest to dziedzina sztuki o istotnym znaczeniu, niosąca ze sobą ogrom wiedzy o człowieku i kulturze, w jakiej on funkcjonuje i jaką wytwarza. Chcę popularyzować wiedzę o dorobku osób zasłużonych dla polskiej wiedzy o tańcu i ułatwić docieranie do niej. (Hanna Raszewska-Kursa)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 352998 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej